Universitat Politècnica de Catalunya (2004):
Sostenibilitat del desenvolupament andorrà. Document de síntesi

El 4 d’abril del 2003, Reig Fundació i la Universitat Politècnica de Catalunya van signar un acord de col·laboració per a l’elaboració d’un estudi sobre els límits de la sostenibilitat del creixement al Principat d’Andorra.

La investigació ha estat dirigida com un treball de perspectiva del marc ambiental, social, econòmic i institucional i sirve per analitzar les relacions entre tots aquests elements i les interrelacions futures que es generen entre ells. L’objectiu de la investigació és doble: per una part que s’ha dut a terme un cap de cerca d’indicadors que permeten escenaris de futur projectar i s’ha de gestionar models en els que es mostren les interaccions entre les diferents variables que configuren un país i la seva evolució, projectades a un pla mig. Per una altra part, el segon objectiu ha estat format per elaborar un document en viu, obert i accessible a tots els andorrans que promouen espais de debat i amb suficients elements d’informació per a discutir sobre el model de país que volem fer per Andorra.

L’estudi s’ha fet a partir del treball d’un equip multidisciplinari d’investigadors, coordinat per la Càtedra UNESCO en tecnologia, desenvolupament sostenible, desequilibris i canvi global de la UPC, dirigit per Enric Carrera.

Aquest treball, editat l’any 2004, és un estudi sobre diversos futurs possibles per a un país petit com Andorra, tenint en compte les seves tendències evolutives i els seus modes de sostenibilitat, sense oblidar-lo, a la vegada, les tendències evolutives del seu entorn proper i global.

Amb l’objectiu d’aconseguir arribar al públic dels resultats d’aquest treball, explicar el mètode utilitzat i mostrar els diferents escenaris de futur, organitzem un seminari tècnic, que conté amb l’assistència d’una treintena de persones procedents de tots els àmbits i estaments de la societat andorrana i relacionada o interessada pel tema de la sostenibilitat.