El fundador

La història recent del Principat d’Andorra ha estat marcada per la profunditat de les transformacions institucionals i econòmico-socials que han modificat substancialment les regles de convivència de la comunitat andorrana. El que era no fa gaires decennis un petit país d’economia rural i de subsistència ha esdevingut, en aquest final de mil·lenni, un petit estat de dret que, tot i conservant el millor de la seva identitat tradicional, ha sabut obrir-se amb prudència a la complexitat del món actual i ha aconseguit ser reconegut i homologat per la comunitat internacional.

Aquest ha estat un procés lent i no exempt de contradiccions i de dificultats. I per fer-lo plenament viable han estat necessaris els esforços i la dedicació de diverses generacions d’andorrans que han anat preparant el terreny perquè s’anés consolidant un projecte modern i integrador que redundés, sobre noves regles, els pactes centenaris que ens havien llegat els nostres avantpassats.

D’entre els prohoms que han treballat en favor del progrés i de la modernització del Principat, Julià Reig Ribó n’ha estat protagonista destacat, tant en la seva qualitat d’empresari i de banquer, com en la seva condició de polític prominent al servei del seu país. Moltes de les fites que avui hem adquirit tenen el seu origen en aquell esperit innovador de què va fer gala Julià Reig Ribó durant tota la seva vida política i empresarial, juntament amb el seu germà inseparable, col·laborador i amic Serafí Reig Ribó.

Els qui hem rebut els fruits del seu llegat volem manifestar-nos sensibles a l’esperit d’obertura i de progrés que presidia el seu tarannà. I una d’aquestes manifestacions és la constitució d’una fundació que, sense ànim de lucre, fomenti i doni suport a iniciatives que sorgeixin de la societat civil andorrana i que puguin tenir incidència real en l’efectiu progrés i obertura del Principat.

Òscar Ribas Reig
President, gener 1999