CEBRIÁN, Jorge i TORRUELLA, Josep (2007):
Lluitant per la vida. Andorra i el Pirineu durant la Segona Guerra Mundial

El documental Lluitant per la vida. Andorra i el Pirineu durant la Segona Guerra Mundial, realitzat per Jorge Cebrián i Roger Torruella, ens explica el paper que va jugar Andorra durant la Segona Guerra Mundial a través d’alguns dels seus protagonistes. Reig Fundació va creure interessant mostrar la importància que varen tenir aquells fets per a la història d’Andorra i els seus ciutadans. El documental, que es va presentar el juny del 2006, recull el testimoni popular de la duresa de la vida a les Valls durant aquell període i sobre les cadenes d’evasió establertes al país. Diversos andorrans col·laboradors amb la resistència acaben a les mans dels nazis i són deportats als camps de concentració. Són 13 els andorrans que varen patir aquesta experiència als camps de Buchenwald, Flossenbürg, Mauthausen, Linz i Dachau. Els seus familiars han facilitat el testimoni per explicar les seves activitats, per a molts desconegudes fins a la data, i han cedit documents fins ara inèdits.

Davant l’enorme expectació que va tenir la presentació del documental davant la societat civil andorrana, la fundació va promoure, juntament amb Premsa Andorrana, SA i Ràdio i Televisió d’Andorra, SA, l’edició del documental en un CD que es va encartar en l’edició del Diari d’Andorra del 25 de novembre del 2007. El 22 de novembre s’inaugurà a la sala d’exposicions temporals del Museu Fàbrica Reig una exposició basada en el mateix documental on s’exposen documents i elements dels propis deportats.