CASAL, Marc (2009):
Andorra moderna

Andorra moderna és un documental realitzat per Marc Casal Liotier (Escaldes-Engordany, 1980).

Reig Fundació i el Govern d’Andorra han fet possible la seva edició mitjançant la subvenció de la realització. La presentació va tenir lloc el 2 d’abril a l’Auditori Nacional d’Andorra.

L’autor va trobar inesperadament a casa dels seus pares una pel·lícula rodada l’any 1936 per un dels seus avantpassats, Pierre Cazal, amant del cinema. Aquelles bobines de 16 mm, mudes, van resultar ser un film sobre la vida quotidiana de les Valls d’Andorra del final dels anys 30.

Aquest és el punt de partida del treball documental de Marc Casal, que relata l’evolució econòmica i social d’Andorra al segle XX mitjançant imatges actuals i juxtaposades amb el document filmat el 1936. Es remet als mateixos plans que va filmar el seu parent i també emula alguns moviments de càmera.

L’aportació de Casal es concreta en la inclusió d’imatges d’arxiu, testimonis de diferents protagonistes i, sobretot, dels descendents dels personatges que inclou el film de Pierre Cazal.

Amb Andorra moderna, Marc Casal intenta identificar, sempre de forma subjectiva, quins varen ser els factors determinants en l’evolució d’Andorra i de quina manera la societat andorrana ha viscut aquesta transformació.

L’any 2007 la família Casal va cedir la pel·lícula del 1936 de Pierre Cazal a l’Arxiu Nacional d’Andorra.