Concurs Internacional de Cant Montserrat Caballé Principat d'Andorra

L’origen del Concurs internacional de cant Montserrat Caballé – Principat d’Andorra s’emmarca en la proposta presentada per Montserrat Caballé al Comú de Sant Julià de Lòria i a Òscar Ribas Reig, de realitzar un certamen operístic al Principat d’Andorra. El 2 de desembre de 1997 se signà un acord entre Montserrat Caballé i Reig Fundació, per al patrocini de les cinc primeres edicions, i el Comú de Sant Julià de Lòria.

Els objectius que marca el conveni quinquennal (1999-2003) són la promoció de cantants d’òpera novells per mitjà d’un concurs internacional, que té lloc a la vila de Sant Julià de Lòria i, en segon lloc, aprofundir en el coneixement a l’estranger d’aquesta parròquia i, en conseqüència, del Principat d’Andorra.

El Concurs consta d’una presidència d’honor, assumida pels Coprínceps d’Andorra, i d’un comitè d’honor, del qual en formen part diverses institucions polítiques, així com personalitats, esdeveniments i formacions musicals d’arreu. El seu director fou el doctor Albin Hänseroth, director general i artístic de l’auditori Kölner Philharmonie, de Colònia, a Alemanya, que va morir el 2004.

Els premis als concursants tenen una doble vessant: la monetària i la pròpiament musical, amb la participació a d’altres concursos i concerts que atorguen al Concurs un valor afegit i són una plataforma de llançament per als concursants.

Les classes magistrals impartides per Montserrat Caballé tenen lloc immediatament després del Concurs. En les darreres edicions les sopranos Ileana Cotrubas i Mady Mesplé s’han sumat a la docència de la veu.