Arxiu Reig Fundació

ARXIU Reig FUNDACIÓ

Reig Fundació, en el seu afany de preservar la memòria col·lectiva d’Andorra, ha cregut necessari recollir, conservar i difondre la documentació referent a Julià Reig Ribó, Òscar Ribas Reig i la seva família. Cal esmentar també la part corresponent a l’activitat empresarial de la qual cal destacar el fons de l’Antiga fàbrica Reig.

ARXIU POLÍTIC ÒSCAR RIBAS REIG

L’arxiu polític d’Òscar Ribas Reig aplega el conjunt de la documentació que fa referència a l’exercici de la seva activitat política: com a secretari del Comú de Sant Julià de Lòria entre els anys 1963-1965, com a conseller general per Sant Julià de Lòria entre els anys 1972-1975 i 1976-1979, com a cap de Govern d’Andorra entre els anys 1982-1984 i 1990-1994 i com a polític, assessor i persona vinculada al món de la política des de l’any 1994.

La major part d’aquesta documentació la podem trobar en els arxius dels organismes oficials (Consell General i Govern). L’interès particular d’aquest fons és que ens permet l’anàlisi de la trajectòria política del primer cap de Govern d’Andorra, analitzar les seves relacions i el seu plantejament d’estat que molts cops es desprèn de les anotacions als discursos, les relacions personals i les relacions més enllà del món de la política.

ARXIU POLÍTIC JULIÀ REIG RIBÓ

L’arxiu polític de Julià Reig Ribó aplega el conjunt de documentació en l’exercici de la seva activitat política com a síndic general entre els anys 1960-1967 i 1973-1979.

La major part d’aquesta documentació la podem trobar en els arxius dels organismes oficials (Consell General i Govern). Aquest arxiu privat ens permet l’anàlisi de la trajectòria política d’un síndic general que, entre d’altres coses, va promoure la seguretat social al Principat, el sufragi universal i que va posar les bases de l’administració andorrana. També fou clau en la creació del cos de bombers, va decretar la igualtat de drets jurídics entre homes i dones, va fer construir escoles a totes les parròquies i va limitar el mandat dels síndics a una sola reelecció.

ARXIU FAMILIAR

Són els documents que fan referència a la informació més personal i privada dels diferents membres de la família Reig.

ARXIU CAL RAFELÓ

En aquest apartat cal destacar l’Arxiu Cal Rafeló, que consisteix en 303 plaques de vidre i negatius l’autor de les quals fou Julià Reig Roqueta. Les imatges corresponen al final del segle XIX i principi del XX. La temàtica se centra sobretot en els esdeveniments polítics i socials de la vila de Sant Julià de Lòria i també hi trobem retrats d’alguns dels seus habitants. L’any 2012, l’Arxiu Nacional d’Andorra i Reig Fundació varen signar un conveni de col·laboració amb l’objectiu que l’Arxiu Nacional disposés del fons Cal Rafeló per a la seva consulta.

ARXIU FÀBRICA DE TABACS REIG

Aquest arxiu aplega tota la documentació recollida i generada per la família Reig relativa a la Fàbrica de Tabacs Fills de Julià Reig.

Es tracta d’un fons tancat ja que la fàbrica es va inaugurar l’any 1909 i es va tancar l’any 1957. Però s’ha trobat documentació anterior i posterior a aquestes dates. L’anterior correspon a l’activitat de l’obrador que funcionava abans de l’obertura de la fàbrica i la posterior correspon als inicis de l’obertura de la nova fàbrica Tabacs Reig, SA (tancada l’any 2007).

Aquest arxiu ens permet aprofundir en l’activitat que el tabac produïa, tant pel que fa a la família Reig com pel que fa al conjunt de l’activitat econòmica del país.

CINEMA VALIRA

L’any 2005, la parròquia d’Escaldes-Engordany inaugurava el nou Centre d’Art ubicat a l’antic cinema Valira. L’edifici va ser construït entre el 1933 i 1934 ideat per un monjo de Montserrat com a escola. Anys després, seria el garatge de l’hotel Valira per acabar acollint el primer cinema d’Andorra. L’edifici de l’antic Cinema Valira esdevé un dels bens culturals més apreciats de la parròquia d’Escaldes-Engordany, no només pel seu valor històric sinó també pel seu estil arquitectònic en tant que és un dels primers exemples construïts segons les premisses de l’anomenada arquitectura de granit.

En l’actualitat es conserven encara dues de les màquines de cinema que hi varen funcionar durant els anys 50. Per als membres de la família Ribas i de Reig Fundació aquest material representa un patrimoni molt estimat que volen compartir amb els conciutadans d’Andorra i d’Escaldes-Engordany en particular.

És per aquest motiu que l’estiu del 2007 Reig Fundació ofereix al Comú d’Escaldes-Engordany, les dues màquines perquè s’exposin a l’actual Centre d’Art d’Escaldes-Engordany, antiga seu del Cinema Valira. Aquesta iniciativa respon únicament a l’afany de retre un petit homenatge a un local i una activitat lúdica, la del cinema, que tant va representar en aquells anys, i el record del qual perdura encara en molts dels ciutadans d’Andorra, i d’Escaldes-Engordany en particular.

Prèviament, la fundació s’ocupà de restaurar les dues màquines, que són concretament dos projectors de cinema de 35 mm, (mides: 170 x 150 x 50 cm), d’acer, cromat i pintat, i ferro. La fabricació correspon a la marca Supersound, SA, propietat d’Hugo Texidó, amb seu a Barcelona. El model, Supersound-Vanguard III, probablement sigui anterior als anys 1950. El tipus de llanterna és amb la que s’obtenia llum gràcies a dues barres de carboni de càrregues oposades que creaven un arc elèctric incandescent en fer-hi passar un corrent elèctric.