Horts socials

Sota el lema Cuidar un hort és fer salut, el projecte Horts socials inicia la seva activitat l’any 2001 i respon a la voluntat de Reig Fundació d’impulsar un servei innovador amb l’objectiu de promoure una qualitat de vida millor a partir d’una activitat útil, duta a terme en un entorn natural i adreçada a la gent gran.

El pla proposat per dur a terme la tasca als Horts socials es dibuixa d’acord amb una realitat nova del col·lectiu social de la vellesa, en el sentit que requereix una preparació per viure més temps tot mantenint la vitalitat i la qualitat de vida. A més, cuidar un hort s’emmarca com una activitat dins les pràctiques pròpies i habituals del nostre entorn andorrà.

Es tracta d’un projecte senzill que per la seva dimensió alhora humana, cívica i ecològica, situa la proposta dels Horts com un projecte social innovador a Andorra, que pot esdevenir un referent i que pot créixer, i generar-ne d’altres tant en el vessant social com en l’etnològic.

En aquest sentit, Reig Fundació, conscient que un dels components més importants per tenir un estil de vida saludable és l’activitat física, vol contribuir a desenvolupar un tipus de servei que potenciï activitats saludables per a la gent gran en un espai obert i en un entorn natural.

Actualment, gaudeixen del conreu d’un hort 153 hortolans repartits en totes les parròquies d’Andorra: 12 parcel·les als Horts de Mascaró de Casa Mangautxa, a Canillo; 43 parcel·les als Horts Terres Primeres de Casa Joan Antoni, a Encamp; 15 parcel·les als Horts de Casa Rossell i als Horts de les Hortes de Casa Carme Rebés, a Ordino; 11 parcel·les als Horts de les Hortes, a la Massana; 29 parcel·les als Horts de la Margineda de Xavier Cardelús, a Andorra la Vella; 24 parcel·les als Horts del Dau i del Gantxo, de Casa Reig i Casa Duró, a Sant Julià de Lòria i 19 parcel·les als Horts de Casa Sucarana, a Escaldes-Engordany.

Els horts socials organitzen cada any una trobada interparroquial per tal de compartir entre els hortolans les experiències i les vivències que els aporten els horts.

Dins el marc de les activitats dels horts, hem recollit el testimoni dels hortolans en la seva activitat, en l’edició de tres llibres:

• Receptaris dels Horts (2008 i 2018), que recopila el testimoni dels hortolans d’Andorra en un recull de receptes senzilles i sanes elaborades amb els productes cultivats als horts.
  • Remeis dels Horts (2009), que, amb la col·laboració de l’Anna Porquet, recull els remeis senzills i útils relacionats directament amb els productes cultivats als horts.
  • Els padrins dels Horts (2011), que és el relat de les experiències més vitals dels hortolans, fruit del taller de comunicació que varen dur a terme la Sílvia Arrú i la Meritxell Ros.

Documents adjunts: